شرکت اکسید طی یک کنفرانس خبری آنلاین که امروز برگزار شد، از برنامه خود برای عرضه خودروهای جدیدی تحت برند اکستریم (XTRIM) رونمایی کرد.
شرکت مدیران خودرو پس از برداشته شدن برند چری از روی خودروهای این شرکت و معرفی برند فونیکس (FOWNIX) در سال ۱۳۹۹، اکنون پس از گذشت ۲ سال، برند سوم خود را با نام اکستریم معرفی نموده است. نام اکستریم از واژه انگلیسی EXTREM به معنای فوقالعاده و عالی الهام گرفته شده و نشاندهنده جایگاه برتر این خودروهاست.
اکستریم به عنوان زیرمجموعه پریمیوم مدیران خودرو، قرار است خودروهای برند اکسید را که زیرشاخه لوکس چری محسوب میشود و وظیفه صادرات محصولات چری به بازارهای جهانی را برعهده دارد، به بازار ایران عرضه کند.
در مرحله نخست، سه مدل شاسی بلند اکستریم VX، اکستریم TXL و اکستریم LX از سوی برند اکستریم وارد بازار خواهند شد. این خودروها علیرغم داشتن ویژگیهای فنی مشترک با محصولات فونیکس مدیران خودرو، از لحاظ کیفیت مواد بکار رفته، طراحی ظاهری و داخلی و همچنین امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی، در سطح بسیار بالاتر و لوکستری نسبت به آن محصولات قرار دارند.
بنابراین با ورود برند اکستریم به بازار خودروی ایران، خودروهایی با کیفیت و امکانات بسیار بالاتر و در سطح لوکستری نسبت به گذشته در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. معرفی این برند میتواند گام مثبت و موثری در جهت ارتقای کیفیت و تنوع محصولات شرکت مدیران خودرو و پاسخگویی به نیاز بازار باشد.

اکستریم VX
خودروی اکستریم VX به عنوان یکی از محصولات جدید برند اکستریم شرکت مدیران خودرو، در سال ۲۰۲۱ طراحی شده است. این خودرو از یک موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه توربوشارژ با حجم ۱۹۹۸ سیسی بهره میبرد.
حداکثر قدرت این موتور ۲۶۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۴۰۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه است. نیروی موتور از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعته خودکار و به صورت چهار چرخ محرک به چرخها منتقل میشود.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اکستریم VX 8.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و از استاندارد آلایندگی یورو ۶ پیروی میکند.

اکستریم TXL
خودروی اکستریم TXL که قرار است توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران عرضه شود، از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ بهره میبرد که همان موتور بکار رفته در مدلهای فونیکس نیز است.
این موتور توان تولید ۱۹۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که برای حرکت دادن این خودروی شاسیبلند ۷ نفره کافی است. البته احتمال دارد برای تطابق با بازار ایران، مقداری از توان موتور کاسته شود.
نیروی موتور از طریق یک گیربکس ۷ سرعته خودکار به چرخهای جلو منتقل میشود. گرچه مشتریان چینی امکان سفارش مدل دو دیفرانسیل را دارند، اما انتظار میرود ابتدا مدل تک دیفرانسیل TXL در بازار ایران عرضه شود.

اکستریم LX
خودروی اکستریم LX که قرار است توسط شرکت مدیران خودرو وارد بازار ایران شود، از لحاظ فنی شباهت زیادی به سایر کراساوورهای کوچک چری دارد.
خوشبختانه این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژر به بازار ما میآید و نسخه ضعیفتر آن با موتور ۱.۵ لیتری عرضه نخواهد شد. پیشرانه ۱.۶ لیتری اکستریم LX همان موتوری است که پیش از این روی تیگو ۸ پرو و فونیکس FX نیز نصب شده و حداکثر توان ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر تولید میکند.
برای انتقال قدرت از یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه استفاده شده است. سیستم محرک خودرو تک دیفرانسیل است و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کمتر از ۹ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. تعلیق جلو مک فرسون و عقب چند اتصاله و ترمزهای دیسکی ۴ چرخ از دیگر ویژگیهای فنی LX هستند.
در مجموع به نظر میرسد این خودرو از لحاظ فنی شباهت زیادی به محصولات فعلی مدیران خودرو داشته باشد اما باید منتظر ماند و کیفیت واقعی آن را پس از ورود به بازار ارزیابی کرد.
[ad_2]
منبع : بانک خودرو